torsdag, oktober 22, 2015

Alla har rätt till sin åsikt skrev jag senast.

Och det stämmer ju fortfarande. Det gäller även t ex Christer Sandelin. Oavsett vad man tycker om hans yttrande och hans partisympatier blir det inte rätt att förlöjliga hans språkbruk (oavsett om han har dyslexi som sägs eller ej) eller tillskriva honom åsikter och värderingar han inte gett yttryck för. Nu har jag ö h a inte läst hans ursprungliga inlägg, och jag ska erkänna att min spontana tanke när jag läste att han sympatiserar med SD var "föga förvånande, litet intellekt och stort ego ökar sannolikheten" ungefär... Jo min bild av Sandelin är fortfarande att han inte är alltför bright och lider av ett aldeles för stort ego men hurvida det kan appliceras på det han skrev vet jag inte, för jag har inte läst det. Däremot har jag läst en stor del av responsen han fick... och en stor den av den handlar om nåt helt annat än vad som borde vara i fokus. I stället angrips just t ex hans språkliga hantering, hans utseende, hans musik, hans påstådda otrohet o s v... Alla ni som vill minska SDs inflytande, som säger er värna om toleransen i samhället och värmen mot de som har det svårt, fattar ni inte att ni gör det direkt motsatta genom att bete er sådär?? Det är sannerligen inte bara bland SDarna som många skulle behöva fylla på reserven av klokhet och förnuft.

Nåt annat som hänt på sistone är bränderna på asylboenden, aktiva men framför allt planerade (tack och lov kan man väl säga). Inte ett, inte två, utan flera. Utan att nån gärningsman mig veterligen kunnat bindas till platserna så är det väl knappast sannolikt att det är personer som är positiva till att de asylsökanden skulle bo där som varit i farten. Hur troligt är det att bränder t ex skulle uppstå av elfel eller smygrökning eller fyverkerier som råkat gå åt fel håll just på en drös asylboenden under en och samma vecka på olika platser? Inte direkt. Det "lustiga" är att rösterna som höjs mot de planerade boendena ofta handlar om att det påverkar annan verksamhet negativt, påverkar skolverksamhet eller idrottsverksamhet eller byggnadsarbete o s v... de rösterna borde väl då vara väldigt upprörda över att byggnaderna nu brunnit och helt eller delvis förstörts? Nej, från många håll är det inte så... det råder tystnad eller t o m små glädjeyttringar. Hur tänker man då? Om transitboende t ex i en idrottshall gör att fotbollsungarna måste förlänga utesäsongen och detta är fruktansvärt, man har inget emot att hjälpa flyktingar säger man men just här skulle det inte vara OK för hur kul är det att spela fotboll ute i november, hur påverkas de då inte av att hallen brinner så den inte kan användas på jättelänge? Bara ett exempel. Inser man inte då att genom att inte fördöma branddådet utan säga sig ha förståelse för att det blir så och t o m i en del fall tummen upp:a det faller omtanken om de bolltrillande barnen som en fura och att det verkliga motståndet, d v s att ge tak över huvudet åt de som flytt, står ensamt kvar?

Likaså, många är inte rasister MEN... de länkar gång på gång t ex på facebook bara till efterlysningar av dömda eller misstänkta våldsmän som är av uppenbart utländsk härkomst (alltså inte ljushylta finländare eller rödhåriga engelsmän utan mörka män med arabiskklingande namn t ex), till artiklar om våldsbrott som utförts av personer med utomeuropeiska namn, till även äldre våldtäkts- och mordfall där förövaren troligen inte var född i Skandinavien, till kvinnofientliga uttalanden gjorda av män som av ursprung att döma antas vara muslimer o s v ... men efterlysningen av den av utseendet att döma nordiska eller nordeuropeiska man som misstänks för åldringsrån delas inte, det länkas inte ett enda dugg till artiklarna om Alexander Andersson som i somras satte eld på sin exflickväns bostad när han mycket väl visste att hon var där med följd att hon avled, inte till något ang. Jonas som dödade sambo och barn genom att kasta dem utför stupet i ett stenbrott strax före jul förra året, inte alls om Joakim med en digert brottsligt förflutet som högg ihjäl en ung kvinna med kniv i maj i år, inte om en annan ljushylt Joakim som misshandlade sin flickvän till döds när hon ville separera, inte ett ord om Svartenbrandt och hans upprepade våldsbrott inkl. de mot kvinnor (senaste nu i somras) och hans kvinnohatande uttalanden, och absolut inte till artiklar om Hagamannen (Niklas) eller Englas (Anders) mördare t ex o s v. Vi förväntas tro att det bara är en slump, eller? Trots att det stått en hel del om samtliga fall i tidningarna. Njäe, en del av oss är inte riktigt så naiva. Det finns givetvis en bakomliggande orsak. Om rasism inte alls har med saken att göra så var snälla och försök övertyga mig om en annan logisk orsak... I dare you.

Om jag är arg? Tja, lite. Det får jag erkänna. Nåt annat än neggo-inlägg om flyktingsituationen och intolerans och rasism och sånt som första blogginlägg efter flera veckors tystnad vore nog trevligt, men hey. Livet är inte alltid som man önskar. Nästa gång jag skriver ska det vara lättsammare, jag lovar!

Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...