söndag, september 20, 2015

Måste man verkligen förstå för att kunna respektera?

Jag ser på I am Cait och har lite blandade känslor inför Caitlyn Jenner som "företrädare" för transgender-personer (det begrepp hon själv använder) eftersom hennes situation och förutsättningar i övrigt på många sätt skiljer sig från de flesta andra men jag följer serien med stort intresse. Och jag fick en tanke idag när jag hörde Caitlyn prata med mamman till 14-åriga Kyler som begick självmord bara några dagar innan hans nya födelseattest kom, och inte p g a mobbing och illa behandling från andra barn i skolan t ex utan p g a hur vuxenvärlden inte gav honom respekt för att de inte förstod honom. Därav funderingen: måste man verligen förstå för att kunna respektera? Jag kan relatera till att inte kunna förstå hur det är att känna att ens biologiska könstillhörighet inte stämmer med sin person, jag kan själv inte förstå egentligen för det är så långt ifrån mig själv. Men skulle det hindra mig från att respektera de personerna? Icke...

Jag ser ingen anledning att vägra kalla Kyler för "han" bara för att han föddes till en kvinnlig biologisk könstillhörighet bara för att man inte kan förstå hur det är, jag ser ingen som helst anledning att vägra kalla Caitlyn för Caitlyn bara för att hon tidigare var Bruce bara för att jag har svårt eller rentav omöjligt att sätta mig in i hennes situation, och jag ser definitivt ingen anledning att kalla dem äckliga, kasta glåpord, vara nedvärderande mot dem bara för att de gått igenom något man faktiskt inte riktigt begriper sig på. Hur skulle det skada någon att benämna transpersoner med det namn och det pronomen de önskar och känner är viktigt för dem, och på vad sätt hotar deras relation till sin könstillhörighet vår egen relation till vår? Så mitt svar på frågan är ett klart nej. Sluta använda "jag kan inte förstå det" som ursäkt för att slippa visa respekt och behandla andra som de medmänniskor de är!



Inga kommentarer:

Nr 4 av "5 av varje - Rockiga bidrag i Melodifestivalen och ESC".

 Jag får väl bli klar med detta ämnet nu när vi går in i adventstiden och det snart är jul 😉. Wig Wam bildades i Halden i Norge 2001, men ...